tisdag 7 juli 2009

Mina vantar

Nu är jag också igång. Jag har kommit längre på mina vantar än vad bilden visar. Snart är jag uppe vid tumhålet. Detta är ett par raka vantar, utan tumkil. Jag var lite skeptisk i början till denna typ av tumme, men jag testar ändå. Eftersom mina vantar är rymliga så borde jag få tillräcklig rörelsemån vid tummarna.
Jag använder faktiskt stickor 2,5 och garnet är ett 2-trådigt ullgarn.

Mönstret är mongrel mittens av Elin Brissman, och hämtat från Ravelry.

Jag har snott trådarna runt varandra för varje maska, därför lyser det lila garnet igenom på några vita partier och tvärtom. Just nu bortser jag från denna "fulhet". Detta är mina första vantar som jag stickar med mönsterfärger. Jag har bara stickat enfärgade vantar förut, med en färgad "fläta" i början av aviga maskor, samt med mönsterkrus.

Stickorna som jag använder är 15 cm långa. Jag tycker bättre om de korta stickorna när jag tvåändsstickar. De är mindre ivägen och trasslar inte in sig i garnat när jag "snurrar upp" som längre stickor skulle göra. Jag har inte testat "magisk loop" till tvåändsstickning. Får se om jag testar det till nästa projekt.

2 kommentarer:

heidi sa...

jag gillar verkligen mönstret som du har valt till dina vantar!

det här är verkligen en lärorik kal för mig som är ny på tvåändsstickning. jag har lär mig jättemycket genom att läsa alla inlägg och försöker ta med mig alla nya lärdomar, för att med tiden själv kunna omsätta det i praktiken:)

så det var intressant för mig att se hur det blir när man stickar med två olika färger, och hur det blir!

maria e sa...

Stickar man varannan maska i var sin färg, dvs randigt, är det inga problem. Ska två, eller flera, maskor efter varandra stickas i samma färg måste man sno en extra gång för att få fram rätt färg. Då uppstår risken med att "färgen lyser igenom".
Jag läste att det går att "fuska" dvs sticka två maskor efter varandra och sedan sno garnet. Stickar man fler maskor efter varandra blir det "vanlig flerfärgsstickning".