lördag 11 juli 2009

Jag ger inte upp...

... än i all fall.
Hej! Jag är helt ny när det gäller tvåändstickning och gjorde klart mitt första projekt, ett par halvvantar i vitt för ett par veckor sedan.



Jag håller nu på med par nummer två och det har verkligen inte varit ett "labor of love" - jag har repat upp, och börjat om ett flertal gånger.

Först blev det för litet (detta paret är till mannen min), sedan bytte jag storlek och grovlek på stickorna, sedan missade jag i mönstret, flera gånger tom...
Nu senast repade jag upp allt igår kväll då jag fått för mig att sticka nummer två med garnet i höger hand och gissa vad, det blev mycket lösare än vanligt och mycket större. Men jag ger inte upp, inte än...



Men däremot skulle jag gärna få lite tips av er andra som gått kurser och hållt på ett tag! Jag fixar nu krokmaskor och kedjegång, ha enkelt.

Men vad jag inte fixar i mönstret (Larus och Ardea) trots många försök är den nedre kanten i två färger. Jag får inte till det enligt bilden i mönstret, eller ser jag fel helt enkelt? Någon som vet?
Första varvet är upplägget i två färg=ok.
Andra varvet går på snedden=ok.
Tredje varvet=hmm. Skall det verkligen se ut så här? Jag tycker inte att det stämmer.

4 kommentarer:

Marika sa...

Nu vet inte jag vilket mönstret är, men om det är tänkt att se ut som en liten "fläta" så ska du troligen göra på ett lite annat sätt.

Första delen så vrider du trådarna om varandra på ett visst håll.
Andra delen ska du antagligen göra likadant, du ska bara byta håll på hur du vrider trådarna om varandra.
Så om du lägger den ljusa färgen över den andra i första delen, så ska du lägga den ljusa färgen under den andra i den andra delen.

Det är en vild gissning, eftersom jag som sagt inte vet vilket mönstret är-

Liisa sa...

Fina vantar! Hur står det att tredje varvet ska vara, så kanske vi kan hjälpa till!

Millan sa...

Mönstret är Larus och Ardea hittat på Knitty.

På engelska står det så här(tredje varvet): "Using two strands of MC, work one crook round: [p1 twined, k1 with the inactive strand in front], repeat to end. Be sure to start with with P1 so that the front-side strand covers the CC sts from round 2"

Liisa sa...

Nu har jag kollat på mönstret också och jag tycker nog att dina vantar ser lika ut som de på bilderna där! Om du drar lite i mudden så rätar nog maskorna ut sig lite mer och det blir mer likt Knitty-bilderna. (Vad jag förstår gör du ett krokvarv med två svarta trådar, första maskan avig)

I vilket fall så är de fina!