måndag 6 juli 2009

Handens fem fingrar


Jag gör ju halvvantar med korta fingrar, och när man stickar fingrarna så skall man lägga upp nya maskor i mellanrummet mellan fingrarna.

Dom första gångerna jag stickade fingervantar så gjorde jag som vanligt - jag la upp nya maskor mellan fingrarna med vanlig uppläggning. Problemet var bara när jag skulle plocka upp maskor till nästa finger så blev det ofta som en liten kant på insidan. Så vid något tillfälle kom jag på att jag borde göra en provisorisk uppläggning istället, vilket är vad man ser på bilden till vänster.

När jag gjort det så fortsätter jag som vanligt tills dess att det är dags för nästa finger. Då står det i instruktionerna att man skall plocka upp maskor mellan fingrarna från det föregående fingret. Då är det bara att dra av den virkade uppläggningen och plocka upp maskorna. Det blev lite för vridet på det här fingret - men eftersom det är första gången jag gör det med den här sticktekniken så tycker jag ändå att det blev ok.

För vem sjutton tittar på hur det ser ut mellan fingrarna:)


Inga kommentarer: