onsdag 8 augusti 2007

Slutspurt

Bara nio varv kvar på mönstret sen är det ökningar för puffig vit ärmkulle och mååånga maskor på stickorna som gäller. Jag tänker faktiskt inte visa något mer nu förns jag är klar, det måste ju finnas ett överraskningsmoment också! :)
Jag har blivit lite nyfiken på er andra när jag har läst era inlägg och tittat på era vackra tvåändsstickningar, hur länge ni har tvåändsstickat och vad som fick er att börja. Var ni hämtar er inspiration och så vidare.
Jag kommer från Dalarna men de södra delarna av detta landskap så tvåändsstickningen har inte funnits med mig sen barnsben men det var kärlek vid första ögonkastet när vi väl möttes. Jag lärde mig när jag gick en ettårig textilutbildning och efter ett studiebesök på Dalarnas museum där vi fick titta i alla skåp och lådor blev jag helt lyrisk. Det var för sju år sen och sen dess har min tvåändsstickning gått i perioder, men de senaste två tre åren har det blivit mer och mer. Just nu surrar det i huvudet av olika kommande tvåändsstickningsprojekt som det ska bli roligt att sätta tänderna i efter min mastiga ärm.
Jag inspireras mycket att folkliga traditionella mönster och just nu längtar jag tillbaks till det vita efter en period av mycket färgstickning.
Hur är det med er, har ni några nya spännande projekt på gång? Några boktips eller annat matnyttigt? Det skulle vara jätteroligt att höra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din ärm är helt fantastisk!

Jag har varit nyfiken på tvåändsstickning ända sen jag hörde talas om det, minns inte riktigt var/när/hur... Men i den vevan halade min mamma fram något slags häfte från 70-80-talet när hon hade provat men gett upp. Och sen kom Anita Gunnars bok med lite mönster i.

Jag testade lite på egen hand, det gick väl sådär. Köpte Jönssons tvåändsstickningsbok, kollade in Anne-Maj Lings hemsida, köpte garn på nätet och i Falun.

Sen, när jag laddat upp med så mycket olika saker gick jag äntligen kurs, i våras, för Maj-Britt Hansson, här i Uppsala. Det är resterna av mina påbörjade projekt från kursen som jag har gett mig den på att göra färdigt nu i sommar. Och jag tycker att tekniken ger mersmak! Det finns mycket jag vill prova och göra! Bland annat mössor och sån där "labyrintstickning". Men också vita med krus...

Unknown sa...

Jag är liksom dödergök från södra Dalarna men har bott i Stockholm de senaste 10 åren. Tvåändsstickning har jag stickat i sju-åtta år kanske, jag minns inte riktigt. Första gången jag hörde talas om tekniken var då jag gick igenom bibliotekets stickböcker en sommar och fann Birgitta Dandanells bok. Boken inspirerade mig till att testa själv men mitt första försök blev alldeles hemskt, ett par vantar stickade i något slags vidrigt akrylgarn. Jag gav inte upp efter det dock utan har fortsatt sticka på och lärt mig efterhand. I början av september ska jag gå min första stickkurs i tvåändsstickning som arrangeras här i Stockholm med Anne-Maj Ling som ledare.Även om jag kanske inte är på nybörjarstadiet längre så ska det bli kul att se hur ett riktigt "proffs" stickar och lära känna andra som är intresserade av tekniken.

Något som jag kan rekommendera till de som är intresserade av gamla tvåändsstickade vantar är ett besök på Nickusboden, hemslöjdsföreningen i Nås. Om man frågar snällt så får man säkert gå upp och se deras samlingar av vantar som är väl värda att se.

Freja sa...

Det ska bli så spännande att se din ärm när den är klar. Den är ju så himla vacker redan nu.

Jag fick kontakt med tvåändsstickningen när jag gick hantverk och design på Kalix folkhögskola. Dessföre hade jag inte ens hört talas om det. Mitt första alster blev då ett par vantar stickade i ett gammalt norskt ullgarn och jag blev nöjd med dem även om det tog en herrans lång tid. Vantarna jag stickar i sommar är mitt andra försök och den här gången har det gått snabbare om jag nu räknar bort upprepningarna jag gjort. Jag har inga böcker, endast ett "kompendium" som vi fick på utbildningen. När jag skulle kolla dem inför det här projektet märkte jag dock att jag saknar några sidor och det var ju synd. Däremot har min kompis grävt upp ett kompendium ur sina gömmor och det ska jag ta mig en titt på när jag kommer hem. Jag har ju tänkt köpa en bok men jag vill vänta tills jag ser vad det är kompisen har.