måndag 10 augusti 2009

Halvlek

Första vanten klar, förutom tummen. Den stickar jag först när jag har stickat den andra vanten.

Jag fick ett tips på att sticka i etapper, för att lättare se och göra lika (fast spegelvänt) när vantar stickas. Så skulle jag ha följt rådet så skulle jag egentligen ha stickat nederdelen/kragen på vante 2 innan jag skulle ha fortsatt med vante 1. Eller gjort båda uppläggningarna parallellt och avigvarv flätan. Men så har jag inte gjort.

Nu när jag skulle göra uppläggningen på vante 2 så blev det fel. Den blev för hård. Göra om. Sen blev början på flätan fel. Riva upp igen. Är nu inne på mitt tredje försök och muttrar över att jag skulle ha gjort båda uppläggningarna och förstavarven parallellt. Ja, ja, något har jag lärt mig!

Här är insidan av vanten. För att kunna sticka flera maskor med samma färg efter varandra så fick jag tvinna garnet en extra gång för att få fram "rätt" färg. Jag har bara haft en tråd vitt och en tråd lila på gång förutom de två varven med lila. Då la jag till ytterligare en lila tråd och lät den vita vila och efter två varv klippte jag bort den ena av de lila trådarna. På så sätt har jag fått massor med trådar att fästa.
Fast det gör jag först när jag har stickat klart båda vantarna inkl tummarna. Bara för att lyda rådet som jag fick!

1 kommentar:

heidi sa...

så fin den är:)

intressant att läsa att du tvinnade det lila garnet en extra gång för att kunna sticka flera maskor i samma färg efter varandra. det tipset skall jag komma ihåg:)