tisdag 22 juli 2008

O'hoy och en flaska med rom

Så här långt har jag kommit på mina piratsockor. Fortfarande superrolig stickning. Tanken var att jag skulle sticka klart dem den här veckan men jag har åkt på semester och tagit sockorna och stickorna med mig men lämnat garnet hemma. Så kan det gå!
Jag fick en fråga om hur jag stickar hälen och på den här bilden syns det ganska tydligt hur man gör. Jag följer grundmodellen ur Dandanells tvåändsstickningsbibel och jag gör precis som det står. Först stickar jag skaftet, sen när det är tillräckligt långt för jag över maskorna som ska vara på ovansidan av foten på en tråd, sen lägger jag upp lika många maskor igen och på de maskorna + de maskor jag redan har från baksidan av benet stickas sen hälen. Hälen stickas runt på fyra, dvs fem, stickor och det minskas på samma sätt som tex vid toppen av en vante, sen tar man av garnet och drar igenom. Då ser det ut som på bilden och därför kan man också glömma garnet hemma för just i det här stadiet sitter inte sockan fast i något garn. I nästa steg trär man upp de maskor man sparat på stickor igen och så plockar man upp samma antal maskor från hälen.
Det låter jätteknasigt men följer man bara beskrivningen i boken så går det jättebra och sockorna blir supermysiga.
Jag funderar på om jag ska sticka ett par fingervantar sen, i såna fall blir det mina första, jag skulle vilja ha ett par riktigt varma fingervantar att ha på mig när jag går med hundarna och då måste ju tvåändsstickat vara perfekt.

2 kommentarer:

Mrs Petersson sa...

Härlig stilkrock med antik stickning, sött rosa och dödskallar!

Stick-kine sa...

Fiffig häl! Man kan också sticka in en tråd i avvikande färg i halva antalet m på skaftet(de som ska vara för hälen) och så sticka dem igen med ordinarie garn och så fortsätta runt tills man maskar av för tån. Dra sedan ut tråden och vips har man maskorna från tråden =lika många som skaftet totalt och så maskar man av som vid tån. Testa gärna!Stick-Kine