onsdag 27 juni 2007

Det börjar närma sig...

Snart är det redan första juli! Jag ser fram emot att gräva fram mina projekt ur gömmorna. Problemet är väl att hålla mig till enbart de projekten och att inte starta en mängd andra.

Det skulle ju vara jättesnyggt med vita vantar med "aviga flätor" (scrolla ner) i t.ex. lila på mudden. Och måste jag inte prova att sticka en mössa? (Den här mössan har Maj-Britt Hansson stickat, fotot knäppte jag när jag gick kurs för henne hösten 2006.)


Var hittar man då mönster och inspiration?

  • Det finns en bra lista över litteratur på Krokmaskans hemsida. Där finns även ett häfte att köpa.
  • Annan litteratur finns också listad här.
  • Boken Tvåändsstickat av Dandanell och Danielsson har jag tidigare lånat på biblioteket, kanske finns den på ditt bibliotek också?
  • Kerstin Jönssons bok Tvåändsstickning finns att köpa både här och där.
  • Jag har också ett mönsterhäfte från Dalarnas Hemslöjd i Falun.
  • I boken Mössor vantar etc. finns några mönster på tvåändsstickade saker.
Och garn, det finns ju naturligtvis också att köpa!

Har jag glömt nåt bra ställe att handla ifrån?!

Halvvante från Sätergläntans tvåändshäfte (tror jag), stickad av Maj-Britt Hansson

2 kommentarer:

Anonym sa...

hmm.. Måste man använda z-tvinnat garn?
På kursen jag gick var det inte alls nödvändigt att göra det och jag stickade då ett par vantar i helt vanligt ullgarn och det gick jättebra.

Anonym sa...

Hej, nej, man måste inte alls använda z-tvinnat. Kanske skulle ha varit tydligare med det. Bergå har inget z-tvinnat garn. Jag stickar med det också och det går finemang!