torsdag 12 juli 2007

Mina förstlingar


  • De är färdigstickade. Inte färdiga, trådarna ska väl fästas också (har jag hört).
  • De är tjocka! Jag har använt 3-trådigt sportgarn från Bergå och stickor 2,5 mm.
  • De är varma. Det är knappt att man kan prova dem.
  • De är stabbiga. Jag hoppas de mjuknar efter tvätt och användning.

Eftersom vi inte har någon garageuppfart eller dylikt att skotta har jag fått förslag på alternativa användningsområden för dessa effektiva köldskydd: dra barn i pulka, åka skridskor och trilla utan att de går sönder när vanten fryser fast i isen, leka ute i snön när termometern visar minus 15 eller lägre.

För att vara mina förstlingar är jag nöjd. Jag har under tiden förbättrat mina krusmaskor, tycker jag. När jag stickade första vanten var jag inte alltid helt klar på vilken tråd som jag skulle använda till nästföljande räta maska. Nu vet jag att det alltid är den bakre tråden, även om den användes till att sticka föregående maska med. Bakre, bakre, bakre har varit mitt krusmantra...

3 kommentarer:

Dödergök sa...

Fina! Precis det där mönstret har jag på mina första vantar. Efter mer än 5 års konstant användning är de fortfarande lika varma och fina.

Freja sa...

Synd på vantarna som gick sönder, men de här ska säkert hålla bättre.

Anonym sa...

Dom är jättefina - även om jag inte gillar blått så är det här den nyans jag står ut med bäst! Framför allt blir dom varma och go´a i vinter- det är svårt att tänka sig just nu när termometern visar +22...